İLXAN
<$Friday, August 25, 2006div>

فستیوال فرهنگی قشقایی در منطقه ییلاقی کاکان

جشنواره فرهنگی قشقایی ، توسط جمعیت جوانان ایل قشقایی در منطقه یایلاقی (ییلاقی؟) چشمه سلام ، در مجاورت روستای کاکان به تاریخ جمعه ۲۷/۵/۸۵ برگزار گردید. در این برنامه تعدادی از هنرمندان و شاعران ترک و نیز علی سهرابی نماینده سابق مجلس، حضور داشتند.

ازساعت ۹ صبح و در هوای دل انگیز آن منطقه کوهستانی با نواختن آهنگ "سحر آوازی" برنامه های جشنواره آغاز شد . سپس موسیقی محلی "ساز و نقاره" و رقص "هالای" اجرا شد. متاسفانه تنها چند نفر از جوانان در این برنامه شرکت کردند و مخصوصاْ هیچکدام از خانمهای شرکت کننده در این مراسم در این جشن شرکت نکردند. شاید علت عدم رغبت به رقص هالای در این مراسم ُ نبود آشنایی و صمیمیت فامیلی بین خانواده های شرکت کننده بوده است.

پس از آن ابراهیم کهندل پور و امین آقایی به اجرای تعدادی از آهنگ های کلاسیک قشقایی پرداختند. علی رغم شایعاتی که پیش از جشنواره بر سر زبانها افتاده بود که کهندل پور و آقایی قصد دارند تعدادی از آهنگهای جدید خودشان را در این مراسم اجرا کنند ، باز هم همان آهنگهای تکراری سابق اجرا شد.این آهنگ ها از این قرار بودند :

"باشی پارا بوز دومانلی قارلی داغ"
"دورنا"
"اویان"
"سلام"

از دیگر خوانندگان این مراسم ، الله قلی گرگین پور بود.

تعدای از شاعران نیز اشعاری را قرئت کردند از جمله :

عوض الله صفری کشکولی که به نظر من ترکی گوی ترین شاعر فعلی قشقائیست ، چرا که کلمات و اصطلاحات مورد استفاده ایشان نشاندهنده تسلط ایشان به زبان ترکیست.

محسن رجایی پناه و دانشور ، اشعار طنز خود را ارائه دادند.

داوود حان حسن آقایی ، شعری طولانی و حماسی را خواند.

آقای کاویانی نیز که با شعر "آنا" شناخته می شود ، ضمن معرفی کتاب جدید خود "اگر مادر نمی مرد" گزیده ای از اشعار خود را بازخوانی کرد.

در این مراسم تعدادی از کودکان بر روی پارچه ای طولانی نقاشی کردند و به برگزیدگان آنها جوایزی اهدا شد.

شاخه محیط زیشت جمعیت جوانان قشقایی که اخیراً فعال شده است نیز تحت نام "طبیعت گؤزچؤلری توپلومو" Tabiat Gozculeri Toplumu-TGT، شعارها و جملاتی در باره حفظ محیط زیست بر بروی پارچه نوشته و در محل نصب کرده بود که مورد توجه شرک کنندگان قرار گرفت. در انتهای مراسم نیز با توزیع تعدای کیسه زباله در بین خانواده ها آنها را تشویق نمودند ، تا ضایعات مواد خوراکی و آشغالهای ریخته شده در محل را جمع آوری نمایند ، تا به محل مناسبی انتقال داده شوند.

مهمترین دستاورد این برنامه ، اجرای برنامه ها به زبان ترکی بود. در واقع مجری توانای برنامه آقای فرهاد جهانگیری که دبیر انجمن جوانان قشقایی نیز می باشند با اجرای خوب خود وتسلطی که به ادبیات ترکی داشتند ، باعث ایجاد این حس اعتماد به نفس در میان جوانان و خانواده های شرکت کننده در مراسم شدند ، که زبان ترکی تنها برای محاوره و شعر نیست ، این زبان قابلیت رسمی شدن را دارد ، تنها مستلزم اراده و باور همه نخبگان فرهنگی مردم ترکزبان می باشد.

سخنرانی آقای علی سهرابی نیز جالب توجه بود.ایشان در سخنان خود به زبان ترکی که بسیار مورد تشویق شرکت کنندگان قرار گرفت ، بر لزوم حفظ و ارتقا ، زبان ، ادبیات ، موسیقی ، رقص و لباس اصیل قشقایی تاکید کردند ، و نسبت به تضعیف ارزشهای فرهنگیمان ابراز نگرانی کردند.

امید است با برگزاری هر چه بیشتر اینگونه مراسم و جشنواره ها و فعالیت های فرهنگی مؤثر در مسیر دستیابی به اهداف متعالیمان گام های بزرگتری برداریم.