İLXAN
<$Tuesday, February 01, 2005div>

گفت‏وگو با دكتر منوچهر كيانى مدير مسؤول كيان نشر شيراز

مجتبى زارعيان جهرمى

غرفه مؤسسه »كيان نشر شيراز« در سومين نمايشگاه بزرگ كتاب استان فارس )بهمن ماه 81) با تابلوهايى بسيار زيبا از زندگى ايلات و عشاير قشقايى و همچنين طبيعت فارس آراسته شده بود.

دكتر منوچهر كيانى مدير مسؤول »كيان نشر« رشته جامعه‏شناسى را در يكى از دانشگاههاى خارج از كشور تحصيل كرده؛ گفت‏وگوى ما را با ايشان از نظر مى‏گذرانيد.


مختصرى از بيوگرافى و فعاليت‏هايتان را بيان كنيد.

دكتر منوچهر كيانى هستم. متولد 1319 از طايفه عمله ايل قشقايى، پژوهشگر، محقق، نويسنده و مدرس دانشگاه و مدير مسؤول مؤسسه كيان نشر شيراز. من در راه شناخت فرهنگ و هنر و تاريخ ايل خود گام‏هاى مؤثرى برداشته‏ام. فعاليت‏هاى فرهنگى‏ام در زمينه نويسندگى عبارتند از:

1- سيه چادرها، تحقيق در ايل قشقايى در 520 صفحه.
2- گرايلى، مجموعه داستان‏هاى ايل قشقايى در 280 صفحه.
3- كوچ با عشق شقايق، بررسى هنر در ايل در 280 صفحه، رحلى، دومين كتاب سال.
4- تاريخ مبارزات مردم ايل قشقايى در 250 صفحه، برنده ديپلم افتخار.

جزوات تحقيقى اينجانب عبارتند از:

مبارزه با آلودگى هوا، بهداشت و كمك‏هاى اوليه، مبانى اكولوژى مراتع فارس، مسكن و ساختارهاى آن، فيلمنامه هنرهاى سنتى عشاير، فيلمنامه همسفران طبيعت و دهها مقاله كه در كنگره ‏ها و كنفرانس‏ها ارائه داده‏ام.

»كيان نشر« را در چه سالى و با چه انگيزه‏اى تأسيس كرديد؟

انگيزه‏ام از داير كردن مؤسسه كيان نشر چاپ كتاب‏هايى بود كه خودم نوشته بودم و در ضمن مايل بودم كه كتب مربوط به ايلات و عشاير در اين مؤسسه به چاپ برسد تا براحتى در دسترس مردم ايلات كه در بطن جامعه آنها بودم قرار گيرد. به همين جهت در سال 1367 كار نشر را شروع و به علت كمى سرمايه فقط به سالى دو سه كتاب بسنده كرده‏ام.

تا به حال چند عنوان كتاب منتشر كرده‏ايد. موضوع كتاب‏هايتان چيست و چرا به نشر اين موضوع‏ها علاقه‏منديد؟

تاكنون 15 عنوان كتاب منتشر كرده‏ام كه اغلب آنها مربوط به جامعه‏شناسى، تاريخ و ادبيات عشاير است. كتاب‏هاى انتشار يافته اين مركز اغلب مورد تأييد بوده و دو عنوان آن در جشن فرهنگ فارس به دريافت ديپلم افتخار و لوح يادبود مفتخر شده و يك عنوان آن دومين كتاب سال ايران شده است. علت اينكه من به چاپ كتاب‏هاى عشاير علاقه‏مندم اين است كه اولاً خودم ايلاتى هستم و در ثانى بايد به اين مردم صميمانه كمك كنيم. بخصوص طبقه تحصيلكرده وظيفه دارند اگر وجود فيزيكى آنها در ايل نيست، هميشه چشمشان به قفا و به مردم ايلشان نگران باشد و از حداقل امكانات به نفع آنان استفاده كنند.

كتاب‏هايتان را چگونه توزيع مى‏كنيد؟

ما شهرستانى‏ها از نظر توزيع مشكلات زيادى داريم. مراكز پخش تهران كتاب‏هاى ما را نمى‏پذيرند. ناچار بايد كتاب‏هايمان را سال‏ها در انبار نگهدارى كنيم. تنها راه پخش كتاب براى ما نمايشگاهها و كتابفروشى‏هاى استان خودمان و در نهايت استان‏هاى همجوار است. هم اكنون حدود 8 ميليون تومان كتاب در انبار دارم كه حاضرم با تخفيف كلى آنها را خارج كنم.

مشكلات نشر و پخش كتاب را در استان فارس چگونه ارزيابى مى‏كنيد؟

مشكلات نشر در استان فارس بخصوص براى ناشران نوپا و كم‏بضاعت زياد است ولى ما چون وظيفه ارتباط فرهنگى بين مردم و جامعه و جوامع مختلف را داريم، بايد تحمل مشكلات را داشته باشيم. ناشران فارس مركز پخش ندارند و دست و بالشان بسته است. از طرفى جهت چاپ كتاب‏هاى خود در استان صحافى و گالينگور به صورت سرى موجود نيست و جهت ليتوگرافى كتب خاص و چندرنگ فرد باتجربه و متخصص نيست و ليتوگرافى‏ها و چاپخانه داران هم به دليل مشكلاتى كه خودشان دارند نرخ چاپ را با تهران و قم محاسبه مى‏كنند. به همين جهت چاپ كتاب در فارس گرانتر از تهران و قم مى‏باشد.

چه مشكل خاصى در زمينه نشر و توزيع كتاب‏هايتان داريد؟ از مسؤولان چه انتظارى داريد؟

من ناشر قانع و كم‏توقعى هستم و چون كارم تحقيق و پژوهش است به همين امر كه براحتى كتاب‏هايم را چاپ كنم قانع هستم. اما مشكلاتى كه دو سال قبل برايم پيش آمده و مبلغ زيادى بدهكار شده‏ام، حركت خلافى است كه دولت به وجود آورده. سال 78 براى چاپ كتاب شش ميليون تومان وام تبصره 3 گرفتم به اين اميد كه دولت يارانه را پرداخت نمايد. با توجه به بهره پنج ميليون تومانى جمعاً بايد يازده ميليون تومان به بانك برگردانم كه دولت از پرداخت يارانه امتناع كرده و من هم تاكنون با فروش وسايل زندگى اقساط خود را پرداخته‏ام. اين سؤال را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى دارم كه يك كتاب مگر چقدر نفع دارد كه بايد پنج ميليون بهره وام آن را بدهم. مكاتبات زيادى با سازمان برنامه و بانك و وزارتخانه داشته‏ام اما به نتيجه نرسيده‏ام. همه به يكديگر پاس داده‏اند .

اگر حرف ديگرى داريد، بفرماييد.

آخرين كلام اينكه ما ناشران وظيفه داريم كار فرهنگى انجام دهيم و نبايد به فكر تجارت باشيم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى هم خوب مى‏داند عده‏اى از ناشران سابقه‏دار با زحمات چند ساله و تلاش و كوشش كتاب‏هاى مرجع و جاودانه را به نام خود ثبت نموده و عصاى پيرى خود نموده‏اند. پس بايد به فكر حمايت از ناشران نوپا هم باشند.